Przejdź do treści
  • 3 min read
Strona główna » Aktualności » Interpelacja w sprawie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

Interpelacja w sprawie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

Od 2009 roku obowiązuje ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Z udostępnionych danych wynika, że przewidywane wydatki tych funduszy w 2016 roku to ponad 31 milionów złotych, którymi finansowaniem obciążeni są polscy podatnicy. Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że fundusze są przeznaczone nie tylko na promocję polskich produktów ale również na promocję produktów, pochodzących z innych państw UE. Spodziewając się zatem, że pieniądze obywateli, przyczyniły się w jakimś stopniu do wzrostu sprzedaży produktów rolno-spożywczych polskich producentów, wspólnie z Posłami Tomaszem Rzymkowskim, Bartoszem Jóźwiakiem i Adamem Andruszkiewiczem, złożyliśmy interpelację w tej sprawie, której pełna treść zamieszczona jest poniżej.

carrot-kale-walnuts-tomatoes-medium

Odpowiedź ministerstwa dostępna będzie na stronie http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=1943

Szanowny Panie Ministrze,

od 2009 roku obowiązuje ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Istnieją Fundusze Promocji: Mięsa Wołowego, Mięsa Wieprzowego, Mięsa Końskiego, Mięsa Owczego, Mięsa Drobiowego, Ryb, Mleka, Owoców i Warzyw oraz Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. Finansowane są ze specjalnych podatków od produktów rolnych: 0,1% netto od dochodów z uboju i eksportu zwierząt, przetwórstwa zbóż, wytwarzania i skupu owoców i warzyw, połowu, hodowli i skupu ryb oraz 1 zł od tony (0,1 gr od kilograma) skupowanego mleka.

Jak można przeczytać w planach finansowych funduszy na rok 2016, wśród zadań z nich finansowanych są m.in. profil „Ryba Wygrywa” na Facebooku, karpiowóz, działanie promocyjne „Kurczak w domu i szkole nie tylko w rosole”, wybory Królowej Mleka, mistrzostwa Polski w podawaniu baraniny, wyjazd dla dziennikarzy „Szlakiem polskiego mięsa wołowego”, portale internetowe bukaciarnia.pl i koninapoznajtensmak.pl.

Zadania te organizowane są przez rozmaite organizacje producentów i przetwórców produktów rolno-spożywczych, których przedstawiciele zgodnie z ustawą zasiadają w komisjach zarządzających funduszy. Z udostępnionych danych wynika, że przewidywane wydatki tych funduszy w 2016 roku to ponad 31 milionów złotych.

Należy podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości instytucje finansowane z publicznych pieniędzy muszą promować w równym stopniu produkty krajowe jak i te pochodzące z innych państw Unii Europejskiej.

W związku z tym chciałbym zadać następujące pytania:

  1. Czy istnieją jakieś wiarygodne badania pokazujące, że działalność funduszy promocji rolno-spożywczej przyczyniła się do tej pory w jakimś stopniu do wzrostu sprzedaży produktów rolno-spożywczych polskich producentów, a jeżeli tak, to w jakim, i proszę o przedstawienie tych badań?
  2. Jakie jest uzasadnienie obciążania polskich podatników finansowaniem funduszy, które muszą promować także produkty pochodzące z innych państw UE?