Na prośbę uczniów szkół średnich skierowałem interpelację do Ministerstwa Edukacji Narodowej aby dowiedzieć się czy są szanse na wprowadzenie ekonomii jako przedmiotu dodatkowego egzaminu maturalnego.
Obecnie uczniowie mogą przystąpić do matury z przedmiotów dodatkowych, które nie są nauczane w każdej szkole. Egzaminami takimi są m.in.: matura z wiedzy o tańcu, matura z filozofii, matura z łaciny i kultury antycznej. Uczniowie chcieliby mieć również możliwość przystąpienia do matury z ekonomii.
W każdej ze szkół ponadgimnazjalnych realizowany jest obowiązkowy przedmiot Podstawy przedsiębiorczości. Co więcej, istnieje przedmiot uzupełniający Ekonomia w praktyce. Znaczna część polskich uczelni umożliwia bowiem studentom podjęcie nauki na kierunkach związanych z ekonomią, gospodarką i finansami – czyli dziedzinami, jakie mogłyby zostać uwzględnione w egzaminie z ekonomii.
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej na poniższą interpelację będzie dostępna na stronie http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=18318
Pełna treść interpelacji:
Szanowna Pani Minister,
sprawozdania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ukazują, że w ostatnim roku do matury przystąpiło ponad 250 tysięcy uczniów. Podobna liczba osób przystąpiła do egzaminu w 2016 roku. Egzamin maturalny zdawany jest na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a uczniowie mają możliwość przystąpić do niego niemal z każdego obowiązkowego przedmiotu nauczanego w szkołach ponadgimnazjalnych, za wyjątkiem wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa oraz podstaw przedsiębiorczości.
Ponadto, uczniowie mogą także przystąpić do matury z przedmiotów dodatkowych, które nie są nauczane w każdej szkole. Egzaminami takimi są m.in.: matura z wiedzy o tańcu, matura z filozofii, matura z łaciny i kultury antycznej. Posługując się przykładem egzaminu maturalnego z filozofii, w roku 2017 przystąpiło do niego 817 osób. Nie stanowi to nawet połowy procenta spośród wszystkich osób zdających w rzeczonym roku maturę. Gorzej wypada matura z historii muzyki, którą w roku 2017 zdawało 309 osób – jeszcze mniej niż egzamin z filozofii. Pomimo tak niskich statystyk jest możliwość zdawania matury z wymienionych przedmiotów, co nie powinno ulegać negowaniu skoro taka jest potrzeba uczniów. Jednak uczniowie zastanawiają się, czy idąc przykładem wymienionych przedmiotów dodatkowych mogliby przystępować do egzaminu maturalnego z ekonomii.
W każdej ze szkół ponadgimnazjalnych realizowany jest obowiązkowy przedmiot Podstawy przedsiębiorczości. Co więcej, istnieje przedmiot uzupełniający Ekonomia w praktyce. Znaczna część polskich uczelni umożliwia bowiem studentom podjęcie nauki na kierunkach związanych z ekonomią, gospodarką i finansami – czyli dziedzinami, jakie mogłyby zostać uwzględnione w egzaminie z ekonomii.
W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie mi odpowiedzi na następujące pytania:
- czy Ministerstwo byłoby skłonne umożliwić uczniom naukę ekonomii lub podstaw przedsiębiorczości na poziomie rozszerzonym?
- Czy Ministerstwo jest skłonne do rozpatrzenia propozycji uczniów aby umożliwić przystąpienie do egzaminu maturalnego z ekonomii?
Z wyrazami szacunku